Kogo poszukują headhunterzy?

Rynek pracy jest na tyle dynamiczny, że w Polsce istnieje już 2,5 tys. firm zajmujących się rekrutacją pracowników. Według danych Hays Poland liczba ta zwiększyła się w stosunku do ubiegłego roku o 30 proc.
Obrazek artykułu
Polacy coraz chętniej zmieniają pracę. Jednakże na naszym rynku powiększa się deficyt dobrze wykwalifikowanych specjalistów. Dlatego pracodawcy coraz częściej sięgają po pomoc headhunterów, którzy na zlecenie poszukują odpowiedniego pracownika.

Kogo tak naprawdę starają się „złowić”?
Najczęściej poszukiwani są managerowie wysokiego szczebla i dyrektorowie generalni z odpowiedni długim stażem. W cenie są także specjaliści ds. logistyki oraz informatycy ze znajomością oprogramowania Delphi. Nie brakuje też ofert dla księgowych, finansistów oraz specjalistów ds. marketingu.

Dlaczego pracownicy migrują?

Przekonanie pracownika na wysokim stanowisku w danej firmie do odejścia to duże wyzwanie dla headhuntera. Kartą przetargową są oczywiście zarobki – proponowane pensje w firmie konkurencyjnej muszą okazać się o 15 – 20 proc. wyższe. Pracownicy jednak boją się ryzykować. W swojej macierzystej firmie znają już środowisko pracy, a w nowym istnieje ryzyko, że zwerbowana osoba może po prostu się nie sprawdzić. Ta potencjalna sytuacja zaważy na dalszej karierze – często jeśli specjalista zawiedzie, będzie to czarny PR dla niego samego na rynku pracy.
Kolejnym czynnikiem, który może przyczynić się do pozytywnej reakcji werbowanej osoby, jest prestiż firmy oraz działania związane z etyką pracy, czyli szacunek pracownika, pomoc w zachowaniu równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, m.in. elastyczny czas pracy (zwłaszcza dla kobiet, jeżeli w przyszłości planują dzieci).
Atrakcyjność nowego stanowiska pracy przekłada się także na dodatkowe bonusy – samochód służbowy, dodatkowe świadczenia socjalne, kursy i szkolenia.

Mniej Polaków chce wyjechać
Praca za granicą staje się mniej atrakcyjna. Decyduje o tym nie tylko silna pozycja złotego, ale także zmiana mentalności polskich pracowników. Nauczyliśmy się przede wszystkim tego, że życie prywatne ma duże znaczenie. Wzrasta więc świadomość odpowiedzialnej pracy – szacunek dla siebie i dla miejsca pracy, ścisłe określenie granic wykonywanych obowiązków, unikanie pracy po godzinach etc.

za: Gazeta Prawna